Велосипед в українському місті

1
567

Сучасна концепція розвитку міста передбачає раціональне використання усіх його ресурсів: зелених зон, житлових будинків, доріг. Усе це повинно ґрунтуватися на принципі екологічності та зручності насамперед для жителів міста.

Однією із найбільших проблем українських міст сьогодні є велика кількість автомобілів на дорогах та забрудненість повітря. Експерти впевнені, що «вигадувати велосипед» тут не потрібно: для того, аби вирішити обидві проблеми, потрібно пересадити на цей велосипед населення. Ну і, звісно, забезпечити відповідні умови для його пересування.

Сьогодні лише 2% українців використовують велосипед як основний транспортний засіб. Водночас кількість велосипедистів у Європі сягнула рекордних 60 млн, тобто 20% від усього населення. Причин цьому може бути багато, але найголовніша – незадовільний стан велосипедної інфраструктури в Україні.

У яких українських містах найбільше турбуються про велосипедистів, скільки грошей заощаджують на двоколісному транспорті в Європі, а також які перспективи розвитку велоінфраструктури в Україні – про усе це Community поговорив із експертами і відібрав для Вас найцікавіше.

Крутити педалі – і заощаджувати мільярди

 У 2017 році Європейська федерація велосипедистів провела дослідження економічної вигоди від їзди на велосипеді в ЄС. Переваги такого способу пересування оцінили у 513,19 мільярдів євро або 125% ВВП Бельгії. Вражає, чи не так?

Мова йде не лише про те, скільки ми витрачаємо на бензин для авто чи скільки коштує автомобіль та велосипед. Під час дослідження враховувалися усі витрати, пов’язані з велотранспортом: від тривалості життя велосипедистів до енергетики і культурного розмаїття країни. Виявилося, що найбільший вплив велосипедний транспорт справляє на здоров’я населення, ефективне використання часу та простору і на економіку країни.

Завдяки фізичній активності, велосипедисти мають довше життя, рідше пропускають роботу, а кількість аварій на дорогах зменшується. Наприклад, за рік число смертей, яких вдалося уникнути завдяки їзді на велосипеді досягла позначки 27 860 осіб. Усю вигоду для сфери охорони здоров’я від велотранспорту дослідники оцінили у 191,27 мільярд євро.

Що ж до ефективного використання часу та простору, то експерти з Європейської федерації велосипедистів підрахували, що у порівнянні з автомобілем, велосипед використовує усього 10% простору при паркуванні та 5% простору під час руху. Якщо враховувати, що велосипеди не заповнюють вулиці надовго (адже тут немає такого явища як затори), то ефективність використання простору та часу ще більша. Її оцінюють у 131 мільярд євро.

І на третьому місці за рейтингом переваг від їзди на велосипеді опинилася економіка країн ЄС. Щороку в Європі здійснюється 2,3 мільярди туристичних поїздок на велосипеді. Загалом цінність велотуризму сягає 44 мільярди євро щороку, а від виробництва велосипедів, їхніх запчастин та аксесуарів ЄС заробляє приблизно 6 мільярдів євро. Уникнення матеріальної шкоди від аварій, які не відбулися, дорівнює 3,25 мільярдів євро. Таким чином загальна вигода для економіки ЄС від їзди на велосипеді оцінюється у 50 мільярдів євро.

Велосипедна Україна

Але відійдемо від реальностей європейських і повернімося в Україну. У нас велосипедні доріжки не так давно почали відвойовувати місця в автомобільних доріг та пішохідних тротуарів. Ще не всі власники автомобілів звикли до того, що велосипедисти – це такі ж учасники дорожнього руху, як і водії, а пішоходи ще не завжди усвідомлюють, що на «велосипедну» частину тротуару їм – зась.

«Сьогодні велоінфраструктура України знаходиться у зародковому стані.  Першість веде Львів, де активно розбудовують веломережу, за ним – Київ та Івано-Франківськ. У більшості міст велодоріжок немає взагалі або вони тільки починають з’являтися. Навіть у містечках, де велосипед – популярний вид транспорту, бракує велосипедної інфраструктури – велодоріжок і велопарковок», – розповідає медіакоординаторка Асоціації велосипедистів Києва Марина Блудша.

В Асоціації велосипедистів Києва зазначають, що під час будівництва велодоріжок переважно дотримуються стандартів, однак є великі проблеми з їх утриманням: «Мало побудувати велосипедну інфраструктуру, її треба належно утримувати: оновлювати розмітку і запобігати стихійній торгівлі на велодоріжках», – додає Марина.

«У багатьох українських містах, зокрема у Києві, велодоріжки дуже часто не пов’язані одна з одною і не складають єдину систему. Але ж це головне у велоінфраструктурі – мати розвинену систему, завдяки якій можна потрапити із одного району міста в інший, а не просто їздити по своєму району», – розповідає директор Київського велотреку Володимир Мельник.

Тим не менше, країна потроху рухається вперед і пересаджує населення на велосипеди: якщо у Києві лише зовсім нещодавно затвердили концепцію розвитку велоінфраструктури, то у Львові цьому питанню вже встигли приділити увагу і розбудувати систему велодоріжок по місту.

«Упродовж останніх 9 років ми спостерігаємо тенденцію переходу населення на велосипеди. Для більшості це відпочинок, для деяких – транспорт. Велосипед як спосіб дістатися до потрібного місця є значно швидшим та ефективнішим у плані розподілу грошей. У середньому, для того, аби добратися до магазину чи місця роботи, нам потрібно проїхати 7 кілометрів. Якщо ж ви покрутите педалі 15-20 хвилин, то це не тільки збереже умість вашого гаманця, але й позитивно вплине на стан здоров’я», – розповідає Олексій Кушка, власник першої української мережі прокату, продажу та сервісу велосипедів veliki.ua.

Однак, окрім інфраструктури, існує й інший мінус – недостатньо сформована культура учасників дорожнього руху: водіїв, пішоходів та велосипедистів. На думку Олексія, Україна повинна повністю змінити підхід до питання: «Хто головний на дорозі: авто чи пішохід?»

«Закордоном пріоритет завжди віддається пішоходам, далі велосипедові і, насамкінець, машинам. Там розуміють: що більше місто, то більше автомобілів, що більше автомобілів, то більші затори. Тому тамтешня влада  намагається мінімізувати кількість машин на своїх дорогах. Вони не розширяють дороги для автомобілів, а, навпаки, виділяють більше вулиць для пішоходів. Це вирішує купу питань, у тому числі й екологічних», – зазначає Олексій Кушка.

«Зелене світло» для велоспорту

Окрім спеціальних доріжок до велоінфраструктури входять і спортивні об’єкти для велосипедистів. Якщо говорити про велотреки, то таких в Україні поки що три: дерев’яний критий – у Львові, та два бетонних велотреки – у Харкові та Києві. Останній, один із найстаріших та найкращих велотреків Європи, відреставрували лише рік тому, після майже десятирічної перерви.

Зараз на Київському велотреку забезпечено надійне рівне покриття на полотні, створено чотириметрову смугу безпеки на горизонтальній частині. Свого часу громадські активісти разом із міською адміністрацією відвоювали у забудовників «ласий шматочок» землі у центрі міста та ініціювали реставрацію велотреку. Тобто рухаємося уперед.

«Сьогодні спортивних об’єктів для велосипедистів України мало, а серед тих, що є, дуже багато напівзруйнованих. На таку велику країну, як наша, три велотреки – майже ніщо. Але навіть зараз, на прикладі розвитку Київського велотреку, ми бачимо, наскільки збільшилася кількість велокористувачів у порівнянні з 2017 роком, наскільки велоспорт активно розвивається. Уявіть собі, якби в нас таких об’єктів було більше, це б дійсно системно змінило стан українського велоспорту», – каже директор Київського велотреку Володимир Мельник.

Сьогодні велоінфраструктура України лише починає розбудовуватися: виділяються місця для велостоянок, відмежовуються велодоріжки і відбудовуються велотреки. Головне – не зупинятися на досягнутому і рухатися далі у великі міста, містечка, села. Тоді й ми зможемо порахувати економічні переваги від їзди на велосипедах, а не вивчати показники інших!

1 коментар

  1. Згоден, що в деяких випадках можна і пересісти на велосипед – і для екології і для здоров’я корисно. Але все-таки в більшості випадків без машини нікуди. Ні кудись сім’єю не з’їздити, ні якщо швидко кудись встигнути треба – не вийде. Тут уже як не крути, а без автомобілів вже людство себе не уявляє. Хіба що купувати машини більш вдосконалені, які не так шкодять. Я зараз теж підбираю машину для дружини, не встигаю сам возити її куди треба, а з двома маленькими дітьми дуже незручно в міському транспорті.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ