Андрій Курський, CEO Zakaz.ua: бізнес в Україні та Узбекистані, нові клієнтські звички, еко-тренди

0
633
Андрій Курський, CEO сервісу доставки продуктів Zakaz.ua

Минулого року ми вже спілкувалися із представником сервісу доставки продуктів Zakaz.ua, але за цей час карантин повністю змінив правила гри. Популярність кур’єрських замовлень виросла, клієнтські звички змінилися, соціальні проєкти набули життєво необхідного характеру, а сама компанія відправилася підкорювати ринок сходу. Про усе це ми поспілкувалися з Андрієм Курським, генеральним директором Zakaz.ua.

 

У зв’язку з карантинними заходами, кількість замовлень Zakaz.ua збільшилася?

Протягом усієї пандемії та заходів з нею пов’язаними, Zakaz.ua відмічав значний ріст попиту на послуги доставки продуктів. Найяскравіше це проявилось у березні-квітні минулого року. Поступово ажіотаж спав, проте з початком карантинних обмежень сервіс доставляє удвічі більше замовлень, якщо порівнювати з відповідним періодом минулого року.

Як змінилися клієнтські звички за останній час?

Клієнти змінюють свої звички дуже поступово, і певні зміни ми відмічаємо з року в рік. У 2020 році, наприклад, ще більше зріс попит на доставку фруктів, овочів, м’яса, риби, заморожених продуктів. Довіра до сервісу виросла, тож користувачі активно замовляють й побутову хімію, товари гігієни та інші непродовольчі товари.

Наші клієнти зазвичай складають доволі великий продуктовий кошик — у середньому до 30 кг. Найчастіше там можна побачити хліб, цукор, яйця, борошно, молоко, сметану, твердий сир, йогурти, вершкове масло. У категорії фрукти та овочі цієї зими купують картоплю, пекінську капусту, огірки, авокадо, банани, мандарини, лимони. Також купують м’ясо, найчастіше — курятину, і рибу — серед найпопулярніших лосось, хек та дорадо.

Правда, що сучасні замовники все рідше хочуть розмовляти телефоном, а бажають переписуватися через месенджери?

Так, ми відмічаємо такий тренд. Попри те, що розмова займає всього пару хвилин і дозволяє швидко уточнити усі деталі замовлення, частка тих, хто спілкується за допомогою чату, зростає.

Як оцінюєте сьогоднішній бізнес-клімат на ринку доставки в країні?

У 2020 році ми допомогли налагодити продажі онлайн для 5 торговельних мереж — VARUS, Еко маркет, Таврія В, ВОСТОРГ, CityMarket.  Ми також вийшли у регіони та почали працювати у 7-ми містах — Миколаїв, Маріуполь, Кривий Ріг, Полтава, Івано-Франківськ, Чернівці, Рівне.

Ринок доставки активно розвивається: з’являються нові гравці та нові сервіси, довіра споживачів зростає, як і кількість замовлень, які вони готові робити.

Не так давно ви запустили сервіс в Узбекистані —  Zakaz.uz. Поки що він працює лише в Ташкенті і доставляє з однієї мережі — Makro Supermarket. Що можете сказати про цей незнайомий українському читачеві ринок сходу? Наскільки успішно там функціонує ваш відділ?

Ми стартували у листопаді минулого року, хоча планували зробити це ще у квітні. Утім, пандемія внесла свої корективи.

Узбекистан надзвичайно цікава країна зі своїм колоритом та особливостями. Населення країни вже понад 34 млн жителів, а її столиця — Ташкент — з кожним днем модернізується. Ритм життя та пріоритети населення теж уже змінюються. Перспективи онлайн каналів продажів незаперечні і будуть нарощувати свою частку на ринку, в першу чергу у столиці.

Наразі добігає кінця 3-ій місяць роботи сервісу: робота кипить, адже треба налагодити ще безліч процесів. Наразі займаємось перекладом платформи на узбецьку, а також додаємо можливість оплатити замовлення одразу на сайті.

Коли ми минулого року спілкувалися з комерційним директором Zakaz.ua Євгеном Нетребою, він повідомив, що у 2020-му компанія буде особливу увагу приділяти соціальній відповідальності. Що ви зробили у цій сфері за минулий рік?

Наразі ми регулярно включаємось у різні соцпроєкти. Наприклад, восени спільно з METRO проводили акцію Шкільний портфелик. На нашому сайті можна було замовити один з 3-х наборів з канцелярією, який потім направлявся у БФ “Карітас” та його підопічним — багатодітним та малозабезпеченим сім’ям.

Також  ми продовжуємо забезпечувати продуктами тих, хто цього потребує, — щомісяця наші кур’єри доставляють пакунки сім’ям у Києві. У 2021 році плануємо розширити допомогу і на інші міста, де працює сервіс.

Навесні ви запустили проєкт, у рамках якого безкоштовно доставили тисячу продуктових наборів людям з інвалідністю та пенсіонерам, яким особливо небезпечно виходити на вулицю. Розкажіть якомога детальніше про це. Як обрали цю тисячу людей/родин? Що було у наборах? Хто доставляв – волонтери чи працівники вашої компанії?

У квітні ми долучились до соціальної ініціативи Департаменту соціальної політики КМДА, яка передбачала забезпечення товарами першої необхідності пенсіонерів, багатодітних сімей та людей з особливими потребами. Списки формувала Київська адміністрація та направляла дані соціальним працівникам у різних районах столиці.

На допомогу ми виділили 1 млн грн. Комплектувальники Zakaz.ua сформували тисячу продуктових кошиків вартістю тисячу гривень кожен, куди входили хліб, крупи, олія, молоко, сир, сосиски, консерви, овочевий мікс, солодощі, зубна паста, мило, туалетний папір тощо.

Наші кур’єри, разом з соціальними працівниками, розвозили пакунки киянам — щодня доставку отримувало щонайменше 30 родин у різних районах столиці.

Знаю, що ви піклуєтеся про навколишнє середовище та кліматичну ситуацію, і навіть в рамках ініціативи «Врятуй планету» приймаєте тару, щоб відправити її на переробку. А що у вас з іншими показниками? Які пакети використовуєте? Чи вплинула епідемія на ставлення людей до еко-френдлі тари? Бо усім зараз хочеться, щоб продукти були абсолютно стерильними, запаяними у герметичні упаковки.

Пандемія дійсно вплинула на пакування товарів: замовникам важливо отримувати гарно запакований товар, особливо якщо він продається на вагу. Проте еко-тренди нікуди не зникли. Наразі ми займаємось переглядом умов програми, а також над її розширенням. Поки що кур’єри приймають поліетиленові пакети, ПЕТ-пляшки у Києві, натомість видають клієнтові промокод на знижку на 10 грн. За кілька місяців хочемо масштабувати акції і на інші міста України, де працює Zakaz.ua.

Також думаємо над альтернативою пакування для тих клієнтів, які хочуть зменшити використання поліетиленових пакетів. Можливо, пропонуватимемо отримувати продукти у міцних поліпропіленових сумках багаторазового використання з умовою їх передачі назад кур’єрові. Але як це все втілити ще розмірковуємо. Наразі ми пакуємо продукти у фірмові пакети наших партнерів, які здебільшого зроблені з біопластику.

 

 

 

 

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ