Втілюючи Місію. Зазирни в майбутнє: Ольга і Анатолій Тадай (АГРОМАТ)

0
732
Засновник та директор з розвитку компанії АГРОМАТ Анатолій та Ольга Тадай / Фото: artslooker.com

На сьогоднішній день однією з проблем пострадянських країн є те, що влада і бізнес досі вважають культуру слабкою дотаційною сферою, нездатною продукувати конкурентоспроможні твори та генерувати нові цінності. Проте у світі мистецтво давно стало комерційним, а його взаємозв’язок з іншими видами суспільної діяльності – очевидним. Ставши на шлях змін, з 18 – 20 квітня у Національному культурно-мистецькому та музейному комплексі «Мистецький Арсенал» стартуватиме друга сесія дослідницького проекту «Втілюючи Місію. Зазирни в Майбутнє», створена за ініціативи бізнесмена Ігоря Степанова (засновника європейської компанії Sicore і CEO агентства STEPANOV). Метою є формування якісної платформи для комунікації між представниками арт і бізнес-спільноти. В рамках проекту «Втілюючи місію» журналіст Роксана Рублевська запросила учасників, керівників компаній-лідерів вітчизняного ринку, аби разом відшукати нові шляхи взаємодії мистецтва і бізнесу. В однойменній серії бесід кожен з успішних брендів розповідає про ідеологію і свідомість власної компанії, її участь у проекті та внесок у розвиток української культури. 

Сьогоднішніми героями інтерв’ю стали засновник та директор з розвитку компанії АГРОМАТ Анатолій та Ольга Тадай.

Яким чином ваша компанія здійснила перехід від звичайної бізнес-моделі до високоефективної?

Ольга: А я у відповідь задам вам наступне запитання, що є високоефективною бізнес-моделлю? Такого поняття в принципі не існує. Робота з бізнес моделлю  це постійний процес, пошук правильних комунікацій з нашими клієнтами, вдосконалення ціннісної пропозиції, робота з постачальниками для того, аби продовжити партнерські відносини.

Анатолій: Я б не ризикнув сказати, що ми вже перейшли до високоефективної бізнес-моделі. Певно, ми на шляху постійного самовдосконалення.

Що для вас означає поняття «свідома компанія»? Що необхідно для розвитку свідомого бізнесу?

Ольга: Думаю, свідомий бізнес пов’язаний із свідомістю власника. В цьому плані, мені здається, що всі власники АГРОМАТу були відповідальними і свідомими ще на момент створення компанії. Коли наші власники, зростаючи у звичайних сім’ях, ще за радянських часів жертвували кошти у Фонд Миру, тяжко працюючи, це вже був вибір на користь людяності. Відтоді жодна домовленість не була порушена. Наразі до управління приходить наступне покоління і це потребує перегляду домовленостей між засновниками, тих, що стосуються членів сімей компанії.

Анатолій: Можу сказати одне: коли ти фокусуєшся виключно на грошах, бізнесу не вийде. Ми намагаємося транслювати те, що є у власній свідомості. Звісно, є певні очікування, плани, фінансові показники, проте якщо концентруватися тільки на ідеї збагачення, краще навіть не починати.

Яка місія вашої компанії?

Ольга: Дуже складне запитання. Річ у тім, що коли всі компанії почали писати свої місії на сайтах, галасуючи про свою виключність, ми вирішили жити по неписаному закону, який кожен з учасників процесу знав і відчував серцем, адже знали, що цінності в нас однакові. Після того, як менеджмент перестав бути суто інтуїтивним, ми зрозуміли, що місія АГРОМАТУ – розуміння свого клієнта, його потреб, бажань і навіть емоцій. Фактично, взаємодіючи, ми проживаємо з ним важливий етап його життя.

Анатолій: Ми відкрили для себе, що наша компанія – хаб незвичайних історій, адже коли люди наважуються на ремонт, це довго і дорого. Жартома ми навіть говоримо, що поки оселя набуває бездоганного вигляду, змінюється сімейний склад. Перед очима наших менеджерів проходять багато ситуацій: трагічних, комічних, різних. Безліч цікавого відбувається і всередині компанії. Шлюби не завжди здійснюються на небесах, частіше за все – на роботі. За великим рахунком, наша місія – проживати всі ці історії разом.

Як вам вдалося сформувати цінності, які об’єднали б усіх її співробітників?

Ольга: Щодо об’єднання, то не можна виховувати дітей за лозунгами, і це стосується не тільки дітей. Норми, закладені нашими батьками, що повернулися з війни, були гідними. Гроші – це мірило успіху бізнесу, але не його мета. Були ситуації, коли ми втрачали кошти, не поступаючись все ж таки своїми принципами. Нам подобається вислів філософа Мераба Мамардашвілі «як згори, так і знизу». Змінюватися на краще повинні  і власники, і керівники, і співробітники.

Анатолій: Все дуже просто: якщо ви робите ранкову гімнастику, не треба примушувати дітей миттєво слідувати вашому прикладу. Достатньо регулярно повторювати дії і зовсім скоро вони приєднаються самі. Наразі ми маємо власний театр, футбольну команду, яка бере участь у змаганнях. Всі співробітники ведуть здоровий спосіб життя. Це не було досягнуто  нав’язуванням, виключно власним прикладом.

Ми знаємо, що успішні промисловці 19-20 століття залишилися в історії завдяки підтримці мистецтва. Який, на ваш погляд, взаємозв’язок між бізнесом і мистецтвом? Чому вирішили брати участь у дослідницьку проекті «Втілюючи Місію. Зазирни в Майбутнє»?

Ольга: Раніше наша мотивація взаємодії з культурним сектором була скоріше емоційною. Участь у проекті Ігоря Степанова «Втілюючи місію» – більш свідомий крок. Знаєте, сьогодні чомусь прийнято іронізувати над старим ешелоном співаків: Віктором Павликом, Віталієм та Світланою Білоножко, Павлом Зібровим. Проте вони – найперші, хто наважився співати українською, в час, коли всі талановиті тікали в Москву. АГРОМАТ виступав спонсорами їх концертів, окрім того, ми підтримували картинні аукціони, які тільки починали з’являтися в умовах незалежності. Наведу приклад. В англійських бізнес-школах ви обов’язково вивчаєте мистецтво, адже це розвиває не тільки логіку, а й емоційний інтелект. Чому ми їм так зацікавилися? Тому що не плануємо нікуди переїздити і хочемо оточити себе красою. Не має плану віддати десятину, є щира і природна потреба допомагати, яку просто неможливо ігнорувати.

Анатолій: Ігор Степанов запросив нас на перший захід і ми вирішили, що в нас немає шансів залишитися байдужими. На той момент ми провели ребрендинг і почали серйозну трансформацію у всіх відділах компанії. Як на мене, взаємодія з мистецтвом повинна тільки посилити процеси розвитку компанії.

Чому, на ваш погляд, існує певне напруження між арт і бізнес-спільнотою?

Ольга: Наразі в Україні немає культури взаємодії між цими спільнотами. Бізнес сприймає арт, немов прохача, а їх у нього безліч. І ти розумієш, що не можеш допомогти всім без виключення, а коли приходять діячі мистецтва, у повітрі взагалі з’являється загальна роздратованість через відсутність рівних партнерських відносин і амбітність кожного.

Анатолій: Ми намагаємося вибудувати комунікацію. Вже багато років поспіль АГРОМАТ є партнером фестивалю «Мелодія двох сердець», який шукає співаючі сім’ї по всій Україні і допомагає їм у реалізації свого потенціалу. Оскільки ми належимо до типу сімейного бізнесу, така ініціатива співзвучна з нашими поглядами. До речі, в нас є певне правило: якщо хтось допомагає комусь тільки з власних міркувань, про це прийнято мовчати, адже приватна ініціатива не потребує піару. Звісно, якщо підтримка надана самою компанією, це інша справа.

Чому для вирішення бізнес-завдань потрібно залучати людей мистецтва?

Ольга: Тому що їх спосіб мислення – відмінний від способу більшості. Вони мають якийсь оголений нерв, велику спостережливість і надмірну чуттєвість, що робить їх твори щирими і унікальними. Кажуть, якщо хочете побачити «завтра», ідіть до бізнес-школи, але якщо бажаєте побачити «післязавтра», то поспішайте до галереї. Насправді деякі з таких якостей належать і людям бізнесу, наприклад, інтуїція. Думаю, люди мистецтва підсилюють інтуїтивну складову у справах компанії.

Чи згодні ви з твердженням, що культура підтримує організацію, дозволяє знайти і втілити в життя її стратегію, виконати місію, що саме вона впливає на успіх компанії, адже демонструє людський капітал. Якщо так, то чому?

Анатолій: Певно, що так. Бізнес іноді незрозумілий клієнту, а культура говорить з ним на мові, яка близька кожному. Навіть твори абстракціоністів відкликаються в серці завдяки дивакуватим кольорам чи асоціаціям. Всім відомий вислів вченого Пітера Друкера, що культура їсть стратегію на сніданок, і це про культуру в компанії, а вона народжується з цінностей.

Ольга: Найуспішніші фабрики Італії, Іспанії, Португалії використовують у своїй продукції принти робіт відомих дизайнерів та художників. На сьогоднішній день ми продаємо плитку з дизайнерськими експериментами Giorgio ArmaniRoberto Cavalli. Люди мистецтва дивляться на світ інакше. Коли ми готуємо пиріг, то солимо тісто. Так і бізнес потрібно посилити, додавши робіт, створених культурним сектором. При компанії АГРОМАТ функціонує театр, корпоративний університет, де проводяться лекції з історії мистецтв, а також видається журнал «Стиль. Мода. Кераміка».

Ваші клієнти і співробітники проявляють інтерес до мистецтва?

Ольга: Вони дуже цікавляться ним. Коли ми тільки починали вводити культурні ініціативи, люди ставилися до них з недовірою та іронією. Акторами нашого театру мали стати співробітники, а режисера було вирішено запросити професійного. Вже за декілька тижнів кількість бажаючих грати на сцені виросла втроє, і, замість святкових наївних виставок, ми ставили Шекспіра. Те саме стосується і проекту «Втілюючи місію». Коли Ігор починав, під час першої сесії були й ті, які відкрито кепкували з його завзятості. Проте згодом і вони повірили в ефективність та необхідність такої ініціативи. В бізнесі є золоте правило: щоб ідея спрацювала потрібно 1,5 % тих, хто в неї вірить, 7% зацікавлених, а інші приєднаються згодом.

Чи відкриті ви до експериментів художника? Які ваші очікування?

Ольга: Так, і цікавість, що саме представить нам художник Ліза Портнова, тільки міцнішає. Річ у тім, що Ігор не запитував, який саме арт-об’єкт ми бажаємо отримати. Він провів з нами день у навчанні, а потім презентував ідею, і вже за 4 години шляхом відкритого обговорення ми дійшли згоди.

Чи маєте намір надалі продовжувати взаємодіяти з культурним сектором після закінчення сесії проекту? Якщо так, то яким чином? Можливо, це буде формування унікальної корпоративної колекції, проведення лекцій з мистецтва для співробітників чи позиціонування філантропічних інтересів організації?

Анатолій: АГРОМАТ часто співпрацює з креативним сектором: ми є спонсорами деяких культурних проектів. До речі, видавництво «Основи» робить для нас спеціальний тираж книги Awesome Ukraine, яке ми хочемо дарувати нашим іноземним партнерам, аби популяризувати Україну закордоном.

Ольга: Також хотілося б створити власну корпоративну колекцію, але наразі немає технічних можливостей. Більш за все ми воліємо долучатися до таких проектів, як «Втілюючи Місію».

Які ваші власні уподобання у мистецтві?

Анатолій: Аби краще відповісти на ваше запитання, потрібно запросити вас до нашого дому, де абсолютно все прикрашено картинами. Є ті, які нам дарують, інші ми купуємо самостійно, проте кожна з них – унікальна. Ольга взагалі виросла в мистецькій атмосфері: її мати була дизайнером, батько – художником-архітектором, дідусь також досконало малював…

Ольга: Мені дуже близька думка, що кожен дім, незалежно від доходу господарів, повинен прикрашати предмет мистецтва. І не обов’язково він має бути придбаним на Sotheby’s. Нехай це навіть звичайна репродукція, яка створюватиме особливий настрій! У нас є пейзажі, натюрморти, звісно, це досить доступне для розуміння мистецтво. Проте у виборі ми керуємося поняттями «подобається / не подобається». Так, це повністю емоційні покупки, як і ті, що пропонує здійснювати бізнес.

Автор: Роксана Рублевская
По матеріалам ArtsLooker

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ