«Бізнес я придумала в процесі приготування вечері», – Наталія Шмигельська, засновниця ТМ Готово.

0
1194

Наталія Шмигельська зробила бізнес на кухні. У повному сенсі. Саме під час приготування їжі її відвідала ідея створення бренду напівготових страв – «Готово». Це історія про те, як бажання заощадити час біля плити реалізувалося у торгову марку.

Правда, що жінкам у бізнесі складніше?

Так, є таке відчуття. Ми всі родом з патріархату, який все ще витає у повітрі. В молодості часто виникали неприємні ситуації. Свої серйозні переговори в бізнесі я почала вести, коли мені було 24 роки, і, звичайно, люди не сприймали мене серйозно. Я намагалася здаватися дорослішою, щоб не думали, що мене можна якось обдурити, обіграти. Але, справедливості заради, відзначу, що часто бізнес-виклики однаково складні і для чоловіків, і для жінок. Якщо жінка з інтелектом, якщо вона вміє працювати з бізнес-пропозиціями і вести переговори, то умови можуть бути рівними.

Як жінці постояти за себе?

Жінки мають деякі переваги, що закладені її природою. Наприклад, нам необов’язково доводити щось силою, як прийнято у самців. Проте багато бізнес-леді поводяться дуже жорстко, потай переживаючи, що їх хтось образить і «працюючи» таким чином на випередження. Є категорія ділових жінок, які звикли до постійних «масок». Ці вигадані ролі у підсумку ведуть до страждань, тому що жінка проживає чуже вигадане життя.

Раджу в складних ситуаціях спиратися на юристів, адвокатів. І жінкам, і чоловікам – не битися головою об стіну, а надавати рішення проблем фахівцям. Наше законодавство зараз непогано працює в цьому плані.

Ви готуєте?

Я взагалі не вміла готувати нічого, крім яєчні до того часу, поки не вийшла заміж. На моїй духовці навіть заводська етикетка вкрилася пилом – не відчиняла її жодного разу. Але вже в заміжжі у мене з’явилося бажання освоїти майстерність приготування страв. І несподівано для себе я втягнулася у процес готування з головою. В результаті вмію смачно приготувати страви, які раніше вважала абсолютно недосяжними – торти, лазанью, м’ясо і соуси. Під час процесу приготування страв у мене з’явилися свої «фішечки-секретики» і … ідея бренду «Готово».

У той час я керувала заводом з виробництва охолодженого м’яса курки. Якраз з’явилася необхідність створити свій продукт, знайти свій «блакитний океан». Я вирішила, що це повинно бути пов’язано зі стравами. У підсумку придумала продукт, який можна легко приготувати.

Що таке «блакитний океан»?

Це ринкові обставини, при яких знайдена унікальна ніша, що дозволяє динамічно розвиватися без конкурентів. Бути першими, створювати унікальний продукт. З одного боку, це вимагає більше зусиль, щоб розповісти споживачеві про товар з нуля. Але з іншого – немає необхідності «штовхатися на полиці» з конкурентами.

Коли ви були близькі до того, щоб опустити руки?

Було багато складних моментів, розповім про один з останніх. Коли ми створили марку «Готово», трапився форс-мажор. Змінився ринок, змінилася політика, з мережами було невигідно працювати. Я прийняла рішення повністю закрити частину своїх філій по дистрибуції охолодженого м’яса курки – нам залишалося тільки вірити в торгову марку «Готово». Однак було незрозуміло, як продукт «поведе» себе на полиці. Ресурси витрачалися на утримання. На просування коштів не було. Я сподівалася, що люди самостійно прочитають склад і повірять в нас, захочуть спробувати. Але очікування не виправдалися. Ми навіть не окупали витрати, стикалися з постійними поверненнями – продукт же швидкопсувний. Я сильно нервувала – усвідомлювала свою моральну відповідальність перед командою і матеріальну відповідальність за повернення грошей інвестору. Та й не хотілося так просто «програти». Засинала і прокидалася з думками про те, як знайти вихід з обставин, що склалися.

Що ви з цим зробили?

Усвідомила, що мої головні конкуренти – кулінарії в супермаркетах. Тоді вирішила – ми можемо взяти усі їхні «головні болі» на себе: стандартну якість в усіх магазинах, зниження собівартості, крадіжки, низькокваліфікований персонал, постійну наявність продуктів на полиці.

Супермаркетам стало цікаво, вони дали нам півроку на розробку. Тоді я сказала собі: «Це останній ривок: якщо цей проект не вдасться, закрию завод!». Продукт був не надто успішним, але при цьому 25 осіб працювали в нашому центральному офісі. Всі вони були зайняті. Стверджували, що навіть переробляють. І я звільнила всіх співробітників, крім двох – тих, які насправді любили «Готово». Це були фінансовий директор і менеджер з продажу. Саме вони і зробили продукт успішним.

Що для вас соціальна відповідальність?

Це почуття, коли мої співробітники ростуть. Коли вони приходять менеджерами, а потім заслужено стають директорами. Зростають не тільки в професійному плані, а й інтелектуально. Перетворюються в самодостатніх особистостей. Це найбільший внесок, який можу дати цій сфері.

Часто ми самостійно надсилаємо напівфабрикати постраждалим в результаті АТО,  установам мами і дитини. Але ні з ким не співпрацюємо, не розповідаємо про це. Можливість є – допомагаємо.

Поліетиленові упаковки занадто шкідливі для екології. Ви плануєте відмовитися від їхнього використання?

Ми купуємо алюмінієву жорстку упаковку для запікання. Суть в тому, що її можна використовувати багато разів, а потім здати, як вторсировину. Це краще за фольгу. Коли на ринку з’явиться екологічніша альтернатива підходящої упаковки, то ми обов’язково будемо використовувати такий варіант.

Наскільки для вас важливі гроші?

Ідея важливіша. Саме ідея надихає бігти на роботу щоранку. Вона дозволяє робити те, що мені подобається. Пізнавати себе. А гроші – це вдячність за ту працю і енергію, які я витрачаю.

У будь-якому бізнесі багато творчості. Я займаюся стратегічним плануванням, розвитком і маркетингом, а також реалізацією. При такій зайнятості я отримую задоволення від думки, що даю людям можливість провести ввечері більше часу в сімейному колі, адже позбавляю їх необхідності витрачати багато часу на кухні, щоб отримати вечерю.

Як пережити зиму?

Мені дуже подобається, коли сонце світить з ранку і до пізньої ночі. Проте я вмію насолоджуватися будь-яким часом. Наприклад, зараз я милуюся осені і її палітрі кольорів – навколо диво! Зима теж має багато приємних моментів: казкові снігопади, свята з очікуванням дива … Довгими зимовими вечорами можна зайнятися творчістю, на яке не вистачало часу – написати оповідання, завести щоденник або просто побути довше з близькими, пограти з дітьми. Завжди раджу в середині зими вирватися в тепле місце, якщо дозволяють умови роботи. Це відмінний спосіб зарядити «сонячну» батарейку настрою і бадьорості.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ