«Бізнес повинен починатися з юриста так само, як і ранок з гігієни», – Олег Наливайко

0
416

Стрімкий розвиток ринку юридичних послуг в Україні вимагає відповідної реакції зі сторони юридичних компаній. Використання сучасних технологій, адаптація під потреби ринку, поява альтернативних бізнес-структур та новий тип комунікації з клієнтом – усе це вже стало невід’ємною складовою життя сучасних юристів та адвокатів.

Незважаючи на такі швидкі темпи розвитку галузі, українці не поспішають звертатися за юридичними  послугами до спеціалістів, що інколи призводить до катастрофічних наслідків. Трапляється, що із власної безвідповідальності до належного оформлення документів керівництво компанії саме наближає свій бізнес до неминучих втрат.

У чому причина такого ставлення до юридичного супроводу, чим різниться робота з іноземними та українськими клієнтами, а також що чекає на вітчизняний юридичний сектор, нам пояснив адвокат, власник юридичної компанії «Стратег» Олег Наливайко.

— Чому, на Вашу думку, люди приходять до юристів лише тоді, коли проблеми вже неминучі?

— Швидше за все, це наслідки пострадянської системи. Якщо раніше на медичні обстеження нас заганяли примусово, то юридичні послуги здавалися людям не такими важливими, аби «даремно» на це витрачати кошти. Це все здавалося рудиментом, люди вважали доцільним витрачати кошти на юридичний супровід лише тоді, коли в них з’явиться у цьому потреба, тобто коли виникне якась проблема.

У цивілізованому світі все навпаки: там звикли до того, що повинен бути сімейний лікар, психолог, адвокат, які завжди будуть поруч, проконсультують і знівелюють майбутні ризики. Із тим же договором оренди чи купівлі-продажу людина повинна йти саме до свого адвоката. Вона повинна розуміти, що цей договір готували юристи, які захищають інтереси іншої сторони. Тому потрібно дати документ на вивчення власному захисникові, аби він проаналізував його та вказав на усі слабкі місця.

На жаль, я дуже часто бачу, як таке безтурботне ставлення до договору призводить до судової тяганини, впливає і на бізнес, і на стан здоров’я людини. Тому я завжди усіх закликаю завчасно звертатися до адвокатів, бо коли прийде час захищати свої інтереси в суді, може скластися ситуація, коли не буде чого захищати.

— Цього року компанія «Стратег» перемогла на бізнес-конкурсі «Бренд року» в номінації «Бездоганна репутація». Що відрізняє Вашу компанію від інших?

Кожна компанія розуміє, що для того, аби стати відомою широкому загалу людей, їй потрібна універсальна, різнопрофільна діяльність. На сьогодні більшість юридичних компаній – вузькопрофільні. Ми також спочатку спеціалізувалися лише на господарському та адміністративному праві, а згодом додали ще й сімейне та спадкове право. Ми помітили, що всупереч кризі та війні у країні всі процеси, пов’язані із сімейним та спадковим правом, не зупиняються: люди одружуються, розлучаються, всиновлюють дітей, набувають і позбуваються батьківського права. І те, що ми взялися за такі питання, дозволило нам проявити себе, виділитися серед інших.

Також дуже важливу роль відіграла так звана «десятина» суспільству, що приносить нам достатню відомість та впізнаваність. Лише за минулий рік ми надали понад 300 безоплатних консультацій громадянам, які потребували допомоги. Наразі люди продовжують звертатися.

— Ваша компанія працює на юридичному ринку вже десятий рік. Також «Стратег» надає послуги за кордоном: США, ОАЕ, Китай, Німеччина, Ліхтенштейн та інші країни. Як Ви будували свою репутацію в Україні і за її межами?

Мені імпонує фраза про те, що репутація будується 10–15 років, а руйнується за 15 хвилин. Зазвичай, якщо юрист не зробить усе від нього залежне, не буде активним, то він і не отримає свою відомість, не матиме клієнтів. Звісно, я дуже часто кажу, що виграти усі справи неможливо. Але наша робота за своїми наслідками дуже схожа на роботу хірурга: одна забута або неправильно поставлена кома, одна буква чи цифра після слова може призвести до того, що буде арештовано не те майно, або даремно витрачено час.

Крім того, реклама в юридичній сфері дуже погано працює, люди зазвичай покладаються на рекомендації своїх друзів або знайомих. Саме так ми і вибудували бізнес закордоном. Спочатку «Стратег» захищав інтереси іноземців в Україні. Потім, коли в українців виникали потреби в юридичному супроводі у тих країнах, звідки ми вже мали клієнтів, я виходив через останніх за допомогою їхніх рекомендацій на місцеві юридичні компанії чи адвокатів та укладав з ними партнерські угоди. Таким чином, якщо у наших клієнтів є справи в одній із 25 країн, де ми надаємо свої послуги, то ми можемо захистити їхні інтереси за допомогою наших надійних партнерів.

— У яких країнах Ви хочете розширювати свою діяльність?

— Мені дуже цікавий ринок США, але там наш супровід обмежується простими речами: робота із працівниками компанії, її контрагентами. Згідно із законодавством США, ви не можете володіти навіть 1% юридичної компанії, якщо не є адвокатом із США. У такий спосіб країна захищає клієнтів від можливого тиску власників таких компаній на колег адвокатів, бо якщо ви не адвокат, то ви – комерсант і захочете заробити побільше грошей, не дивлячись на кінцевий результат для клієнта.

Загалом ми орієнтовані на іноземних клієнтів в Україні. Наприклад, нещодавно уклали угоду зі словацьким виробником мінеральних добрив. Ця компанія лише заходить на ринок України і планує тут відкрити завод. Я розумію, що іноземні клієнти – це вигідно не лише для компанії, але й для держави. Вони приходять в Україну зі своїми грошима, вкладають свої ресурси, створюють робочі місця, починають виробляти продукти, які йдуть на експорт, наповнюють бюджет нашої країни. Саме для цього їм, звичайно, потрібний високопрофесійний юридичний супровід.

— Репутація Вашої компанії залежить не лише від Вас, а й від Ваших клієнтів. Як Ви підходите до цього питання?

Так, згоден. Ми робимо усе від нас залежне, аби клієнт був задоволений, але я ніколи не люблю обіцяти результат наперед. Коли ми беремося за справу, то одразу не робимо жодних прогнозів, спочатку ми її вивчаємо, розглядаємо практику Верховного Суду, з усім уважно ознайомлюємось, а далі інформуємо клієнта, чи можемо взятися за цю справу, чи ні.

Одна зі складностей у комунікації з клієнтом полягає у тому, що він завжди хоче чути те, що йому приємно. Усім подобається, коли їм щось одразу обіцяють, але ми в цьому плані дуже стримані. Нам потрібно переглянути всі матеріали справи, дізнатися всі обставини, а це величезний обсяг роботи. Крім того, дослідити такі питання поверхнево – велика непрофесійність та безвідповідальність. Наші клієнти бачать різницю у нашому підході до справи та роботі інших компаній.

— Які у Вас вимоги до власної команди юристів?

Дуже високі. До команди ми долучаємо людей у три етапи. Спочатку ми переглядаємо резюме кандидата, аналізуємо його, потім відбувається співбесіда зі мною, а ще згодом – тестування. Спершу тестування без будь-яких кодексів і документів, а потім — дистанційні завдання на оперативність. Ми надсилаємо завдання, над яким людина може працювати вдома хоч цілий день, і дивимося, з якою швидкістю та якістю вона впорається. Заключний етап – це, звичайно, угода про конфіденційність. У нашій компанії всі підписують угоду про конфіденційність зі значною фінансовою відповідальністю. Ми навіть страхуємо можливу  помилку  юриста, якщо цього хоче клієнт.

— Як часто клієнти, які приходили до Вас уперше, знову поверталися до послуг Вашої компанії?

Я думаю, що люди бачать різницю між підходом нашої компанії та інших, тому й повертається абсолютна більшість. Як я вже казав, дуже часто до нас приходять із тими справами, до яких юристів навіть не було залучено. Тобто ми вже маємо ті наслідки, які відбулися без нас, без наших порад і супроводу. Це дуже складні, запущені процеси, але мені цікаво працювати саме з такими справами, бо це ніби вправи для розуму, головоломки.

В основному до нас звертаються іноземці. Вони розуміють необхідність юридичного супроводу ще у момент створення бізнесу. Вони знають, що без юриста – нікуди, тому від самого початку хочуть бути максимально захищеними. Великий український бізнес, як правило, користується послугами не однієї юридичної компанії, бо одні спеціалізуються на одному, інші – на іншому.

Наша країна лише починає відновлюватися після кризи, тож я думаю, що наша місія – популяризувати юридичний супровід, адже це взаємовигідно усім учасникам процесу. Власник бізнесу повинен думати про розвиток своєї компанії, її дохід, а не про те, як вирішувати якісь юридичні проблеми. Цю роль повинні виконувати юристи та адвокати.

— Ви активно впроваджуєте інновації у надання своїх юридичних послуг: мобільний додаток зі збірником основних документів, можливість стежити за розглядом справи в онлайн-режимі. Інші компанії за такі послуги отримують гроші. Чому Ви надаєте їх безкоштовно?

Ми проаналізували, з якими проблемами найчастіше стикаються громадяни України, і виклали збірник відповідної документації у вільний доступ. Чому? Дуже багато людей страждає від непрофесійно підготовлених документів або взагалі їх відсутності, що призводить до пробілів у правовій позиції. Від цього важко не лише потерпілим, а й адвокатам, судам. Тому ми вирішили впорядкувати цю сферу, бо коли цього порядку немає, зокрема немає якихось важливих документів, люди втрачають довіру до судової системи.

— Які тенденції на ринку юридичних послуг в Україні Ви помічаєте?

Якщо раніше для великих юридичних осіб питання про необхідність абонентського пакета юридичних послуг було незвичним, то сьогодні їм уже не потрібно пояснювати, що абонентська плата – це зарезервовані спеціально для них працівники, які будь-якої миті можуть взятися за вирішення їхньої справи та знатимуть усі її деталі й обставини. Не потрібно бігати, шукати першого-ліпшого адвоката, який не зможе одразу глибоко зануритися у справу. Люди та бізнес починають розуміти, що будь-яка справа починається з юриста так само, як і ранок з гігієни.

— Які перспективи на українському ринку Ви бачите у майбутньому?

Із 1 січня 2019 року вже на всіх рівнях судових інстанцій як захисники виступатимуть лише адвокати. Я вважаю, що це абсолютно правильне рішення, тому що адвоката може бути притягнуто до дисциплінарної відповідальності, за певних обставин позбавлено права займатися адвокатською діяльністю, а юрист все ж немає над собою такого контролюючого органу, як Вища кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури. Я впевнений, що з наступного року це дасть додатковий поштовх для розвитку галузі.Сподіваюся, що буде повністю підведено риску змін у суспільстві, а у свідомості людей вже закладатиметься думка, що поруч завжди повинен бути свій адвокат.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ