«Між думати і робити ми обираємо думати і робити» — школа Projector.

0
588

Минулого разу журнал Сommunity зустрічався з випускниками школи Projector,  щоб побачити, як раніше не облаштовані території міста перетворюються на мальовничі місця для відпочинку. Познайомитися з результатами проекту ви можете у матеріалі «Київський Меридіан».

Сьогодні ж ми поговоримо про те, ким можна стати після закінчення курсів школи Projector, чим вона відрізняється від середньостатистичного університету та що краще: думати чи робити?

Олександр Трегуб, засновник школи Projector, відповів Community на значимі питання в сфері дизайну в Україні, і якою же буде освіта дизайнерів у майбутньому.

2500 випускників, 65 різнопрофільних курсів та 3 річних професіуми — результат плідної праці проекту, що починався як курси з підготовки веб-дизайнерів 3 роки тому. З Євгенією Каташинською та Юлією Навроцькою, контент-менеджерами Projector, ми спілкувалися у невеличкому внутрішньому дворі, де студенти працюють над своїми проектами у позалекційний час. Крім основної роботи, дівчата побували у ролі студентів — проходили курси з Айдентики та Копірайтингу і розказали про власні враження від навчального процесу та те, як все тут облаштовано.

Про Projector

Почнемо спочатку. Що таке Проджектор?

— Найулюбленіше питання! Якщо сказати одним словом, Проджектор — це школа. Школа альтернативної освіти, де навчання складається переважно з практики та фідбеків від кураторів та гостей курсу. Провчившись, результатом буде декілька проектів (не рахуючи безлічі вправ і домашніх завдань), які потім можуть взяти у роботу. Теоретичної частини всього 30%, усе інше — час, відведений на практику. По факту, це друга робота для студентів. Тобто, це не про теорію і лекції, а про дію і практику.

Чому було обрано саме таку назву?

— У назву вкладено декілька сенсів. Перший — Проджектор від слова Проект. Школа максимально практична і проектно-орієнтована. Тож це відображено у назві. Другий — ми будуємо новий сучасний університет, сфокусований на людях. Тож Проджектор має освітити найталановитіших людей індустрії, вивести їх на передній край професії. Ну і загалом, нам подобається це слово.

А історично, чому виникла ідея саме такої спеціалізації?

— Первинно запустилось два курси: з веб-дизайну та бренд-айдентики. Розпочалось все з того, що Саша шукав веб-дизайнера, але не було людей, яких можна було взяти на роботу. Для того, щоб когось найняти, потрібно було когось цьому навчити. Так і розпочався курс з веб-дизайну. Потім виявилось, що це реально дуже потрібно. Три роки тому освіта не була в тренді. Це зараз всі вчаться, ходять на курси, міняють професії. Тоді не було альтернативної освіти як такої.

Чому тут навчають?

— Тут вчать думати і працювати. Головою, руками та серцем. Ми за практикульт, і ось його основна думка: «Між теорією і практикою ми обираємо практику. Між думати і робити ми обираємо думати і робити». Коли я навчалася на курсі копірайтингу, думала, що буду вчитись працювати з текстами та придумувати їх. А насправді нас навчили мислити глобально: кому і навіщо писати, а може і не писати зовсім. Можливо, замість цього краще змонтувати відеоролик. Одразу починаєш думати стратегічно. Так само і ілюстрація – випускники розповідають, що, прийшовши, думали будуть малювати, переживали за те, чи вміють вони це робити. А насправді це про придумування ідей, їх пошук та генерацію, про те, як знайти інструмент і якою формою висловити придумане.

А як же тоді на курсах з програмування?

— Напрямок програмування ми будуємо на фундаментальних дисциплінах — математиці, алгоритміці та власне на самій логіці програмування. Люди, які мають фундамент, можуть розвиватися в професії набагато швидше та впевненіше. Для тих, хто вже має базу, ми викладаємо високорівневі дисципліни — data science, nlp, просунутий фронт-енд. Та зрештою програмування — так само творча робота. Ми вчимо мисленню та вирішенню проблем, а не самому лише коду.

Проджектор – це курси чи повноцінний університет?

— Нещодавно в нас була командна зустріч, де ми обговорювали цю «велику амбіцію». І так, нам не цікаво бути «освітнім проектом», нам цікаво будувати справжню нову освіту. І без сумнівів, за часом Проджектор перетвориться в справжній університет. Саме тому ми запустили перші в Україні річні курси — професіуми. Першим був професіум з продакт-дизайну, а зараз їх вже 3 — додались продакт-менеджмент та візуальні комунікації.

Чим відрізняється альтернативна освіта від університетів

Чим Projector відрізняється від інших освітніх платформ?

— Вчитися онлайн зручно, тому ми теж почали робити деякі курси в онлайні (особливо по інструментах). Проблема онлайн освіти — ти залежиш сам від себе. Тож це підходить дуже організованим та самомотивованим людям.

Але в офлайні є комьюніті. Коли ти приходиш на курс — поряд з тобою дуже заряджені люди, які стрибають вище голови, дуже класні гості та куратори, про яких раніше читав лише на Фейсбуці. Весь час відбувається обмін  інформацією. Тут є спілкування, підтримка та жива конкуренція — це дуже активує людей. Особливо на курсі ілюстрації, коли ти приходиш зі своєю роботою, а поруч — 19 варіанті радикально інших ідей. І все це — виконання одного завдання. Ти весь час надихаєшся самим навчанням, тому що бачиш наскільки по-різному люди можуть вирішувати одну задачу.

Також необхідно зауважити, що на курсах є реальні клієнти, які надають кейси. Коли ти вчишся онлайн чи в університеті — навряд чи в тебе буде можливість розробити реальний проект для продукту чи медіа, який буде затверджено. І якщо він сподобається клієнту — той візьме його в роботу.

Але ж лектори також десь навчались. Коли вони здобували освіту, такого Проджектора не існувало.

— Вони вчились на проектах — і це теж освіта. Але школа дає близький до робочого досвід без болючих клієнтських факапів, без марно втраченого часу через невірну траекторію розвитку. Школа економить час, та дає фундамент.

Кажучи про українські університети — там все дуже відірвано від життя. Вчиш настільки багато теорії, що потім просто не знаєш, що з цими знаннями робити. Не можеш нікуди «впихнути», тому що вони не завжди бувають актуальними. Особливо, якщо взяти такі професії, як розробку чи маркетинг. В університетах вчать те, що було актуальним років 5-25 назад. А викладачами частіше за все є ті, що ніколи й не практикували. Крім того, ми маємо дуже багато курсів, яких в університетах просто немає.

Крок за кроком: від новачка до професіонала

Прийшовши на курс, потрібно мати якусь базу?

— На базових курсах — майже ні. А на просунутих курсах ми маємо серйозний відбір. Наприклад, на професіуми ми вимагаємо мотиваційного листа, а потім проводимо 8-годинний екзамен та для тих, хто пройшов — співбесіду. Тому що дуже важливо запросити в групу людей із близьким рівнем та досвідом.

Коли я вступила на курс з айдентики (дизайн, фірмові стилі, плакати, постери, графіка загалом – прим.ред.), то мала деякі знання, та звичайно хотіла більшого. На мій курс зібралася дуже сильна група, було важко, але цікаво тягнутися до кращих.

На курсах ми не вчимо програми, бо усі дії більше спрямовані на розвиток мислення. Не обов’язково знати інструмент ідеально, достатньо базових знань. Проте при вступі в школу, кожен виконує тестове завдання. Всі учасники групи повинні мати приблизно однаковий рівень.

На багато курсів ми ввели тестове обмеження, тому що елементарні початкові знання можна отримати самому, наприклад, навчитися роботі з фотошопом. На перших уроках куратори дають лінки, завдяки яким можна перейти «на ти» з процесами у вашій спеціальності. Краще прийти хоча б зі знанням програми, тому що опановувати програму, придумувати ідеї і втілювати їх одночасно — дуже складно.

У вас є власний сертифікат. Чи котується він якось іншими закладами освіти?

— Наш сертифікат не є офіційним, але вже працює репутація школи — його цінують компанії. Сертифікат отримують не всі випускники. Є правило, яке оголошує куратор на початку курсу, що потрібно виконати більше 80% домашньої роботи. Ви маєте бути готові, окрім занять, приділяти курсу не менше 10 годин на тиждень. Важливо те, що всі домашні завдання мають бути зараховані, з усіма поправками та зауваженнями. І на додаток, курсові, які є після кожного місяця навчання, мають бути виконані в повному обсязі. Не секрет, що на кожному курсі є ті, хто не отримує сертифікат. Якщо навчається приблизно 18 осіб, то 5-7 людей в процесі курсу можуть або взагалі відпасти, бо не витримують темп, або дійти до кінця, захиститись, але не отримати сертифікат.

Після проходження курсів студентам легше знайти роботу?

— Ми принципово не займаємось працевлаштуванням — якщо випускник доклав необхідних зусиль, йому не потрібна наша допомога, бо у нього є знання. Проте на деяких курсах ми маємо статистику про те, що більше 60% студентів отримають підвищення, або знаходять нову роботу вже під час навчання.

Звісно ми хочемо, щоб хороші компанії знаходили хороших людей і навпаки. Тож ми розповсюджуємо вакансії серед студентів, публікуємо їх у телеграм-каналі та фейсбуці. Часто чуємо відгуки, що ці канали нерідко працюють краще, ніж класичний рекрутинг.

Але, щоб досягти успіху у будь-якій спеціальності, потрібно тяжко працювати. «Я прийду, вивчусь, стану професіоналом, мене візьмуть на класну роботу, і я буду отримувати багато грошей» — це та казка, яку люди часто собі малюють, поки не отримують перше домашнє завдання. Все залежить тільки від студента. Хтось приходить і думає, що послухавши лекції стане професіоналом. Але такі люди дуже швидко відпадають, тому що їм важко. Якщо нічого не робити, то нічого і не буде.

Реальні кейси: як випускники знімають кліпи, читають книги з келихом вина та ребрендять Міністерство освіти і науки

По завершенню курсів студенти мають свій власний проект?

— Переважно, на виході у студентів є свої готові проекти. А деякі курси взагалі націлені на те, щоб сформувати власне портфоліо. На кожному курсі є реальний клієнт. Зазвичай, фінальна робота за період навчання — робота з брендами. Є клієнт, він виступає замовником, приходить сюди, бріфує і дає завдання студентам, які мають його втілити.

Серед студентських клієнтів були такі круті продуктові компанії, як MacPaw, Template Monster, Petcube, Preply, Grammarly, LUN.ua, Prom.ua. Також ми працювали над прифами за культурними темами для: ONUKA, Міністерства Освіти і Науки, Platfor.ma, Multiplex, Всі Свої та багато інших.

Ми навіть зробили у Проджекторі реальну айдентику Міністерству Освіти.

Тож ми завжди шукаємо цікаві завдання для студентів, тому кожна компанія, яка хоче працювати з нашими студентами, може заповнити форму на сайті.

Де можна знайти інформацію про студентів? Побачити, хто на що здатний?

— В нас (поки) немає для цього окремої сторінки, але є в планах. Але майже всі курси проводять публічні презентації результатів — їх можна дивитися як наживо, так і у вигляді трансляцій на фейбсук сторінці школи.

Плани на майбутнє: локації та кооперація

Наскільки відомо, школа зараз є в трьох містах: Київ, Львів та Одеса.

— Так, і Лондон. Ще не було офіційного анонсу, адже зараз все тільки починається.

Нещодавно ми провели кампус у Берліні, освітній проект на тиждень для дизайнерів. Це перший міжнародний проект, який ми робимо разом із компанією Smashing Magazine (веб-сайт та видавництво для дизайнерів — прим.ред.). У нас дуже швидко з’являються ідеї і ми одразу починаємо їх реалізовувати.

Чи планується розширення школи на інші міста та країни?

— Якщо є потреба і люди, які хочуть цим займатися. Ми є у тих містах, тому що є люди, які готові взяти все на свої плечі. Просто потрібно, щоб виникла ця синергія — запит, умови і люди. Філософія одна, і ми хочемо, щоб усі міста, де є курси — наслідували цю філософію.

Бліц-опитування з Олександром Трегубом

Якою ви бачите освіту для дизайнерів в майбутньому?

Я думаю, майбутнє принесе в освіту не тільки (і не стільки) технології, скільки переоцінку цінностей:

Примус → Інтерес

Не існує жодної причини, чому освіта має бути нудною і примусовою. Вчитися цікаво. Навчання — це рок-н-рол. Університет повинен навчитися зацікавлювати, а не зобов’язувати.

Лекції → Проекти

Справжній глибокий досвід дається лише завдяки вирішенню складних завдань. Навчання має нагадувати тренування в спортзалі — можна читати про те, як правильно тренуватися, але результат дають тільки заняття.

Відстороненість → Ламповість

Новий університет знову почне цікавитися людьми, а не паперами. Має значення контакт між студентом і викладачем (який більше не «бог з гори», а конструктор навчального процесу).

Ігнорування зворотного зв’язку → Жага до зворотного зв’язку

Стара школа не цікавиться реальними фідбеками — студентів, викладачів, індустрії. Нова — працює за принципом стартапу — вбирає зворотний зв’язок, щоб ставати сильнішими.

Чим відрізняється український дизайнер від закордонного?

— Нам поки не вистачає сміливості і свободи — бути собою і створювати нове. Але я оптиміст і бачу величезний прогрес: нове покоління сміливих і вільних дизайнерів вже тут. Вони мислять глобально, вони навчені і вбирають сучасні ідеї одночасно з усім світом. Тому відмінності швидко стираються і скоро їх не буде зовсім. Я вірю в те, що незабаром українська молодь буде задавати глобальні тренди, а не копіювати їх.

Познайомитися із засновниками школи, кураторами і студентами можна буде 18 серпня на Projector Creative Picnic.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ